Av. Zekiye Kuşgöz | KONKORDATO SÜRECİ, KONKORDATO İLAN EDEN ŞİRKETLERDE ALACAKLILARIN DURUMU
Av. Zekiye Kuşgöz, 1989 yılında Ankara’da dünyaya gelmiştir. İlk, orta ve lise öğrenimini Ankara’da tamamladıktan sonra 2013 yılında Atılım Üniversitesi Hukuk Fakültesinden mezun olmuştur.
16750
post-template-default,single,single-post,postid-16750,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

KONKORDATO SÜRECİ, KONKORDATO İLAN EDEN ŞİRKETLERDE ALACAKLILARIN DURUMU

KONKORDATO SÜRECİ, KONKORDATO İLAN EDEN ŞİRKETLERDE ALACAKLILARIN DURUMU

KONKORDATO NEDİR?

Konkordato şirketlerin veya bireylerin , alacaklılara borcunu ödemesi için oluşturulan sistemdir. Kısaca bir borç yapılandırma anlaşmasıdır.

Konkordato mali durumu bozulan borçluları haciz ve iflas yoluyla takiplerden korumakta ve borçluların mali durumlarını iyileştirerek ekonomik varlıklarını devam ettirmelerine imkan sağlamaktadır.

Borçlarını vadesi geldiği halde ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlu konkordato talep edebilir.

YETKİLİ VE GÖREVLİ MAHKEME BORÇLUNUN YERLEŞİM YERİNDEKİ ASLİYE TİCARET MAHKEMESİDİR.

Uygulamada ne yazık ki borçları ötelemek için kolay bir yol olarak görülse de konkordato süreci hem zor hem de başvurusu dahi çok masraflıdır. Konkordato sürecinde şirketlerin bu süreci atlatabilmesi için ticari faaliyetlerine devam etmesi, şirkette para akışının sağlanması şarttır. Zira şirketler konkordato sürecindeki ticari faaliyetlerine ilişkin güncel borçlarını ödemekle yükümlü olduğu gibi bir de konkordato sebebiyle ertelenen borçlarına karşılık ayırması gerekecektir.

Mali bir geçici krizde olan, alacaklarını tahsil edemeyen, malvarlığı da bulunan şirketler için uygulanması gereken konkordatoya, ticari faaliyetini sürdüremeyen ve beklenen alacağı bulunmayan şirketlerin başvurması mevcut durumu birkaç daha ertelemekten öteye geçememektedir.

KONKORDATO SÜRECİ

Konkordato talebi üzerine mahkeme, istenilen belgelerin eksiksiz olarak mevcut olduğunu tespit ettiğinde geçici mühlet kararı vererek konkordato komiserlerini atar ve borçlunun malvarlığının muhafazası için gerekli gördüğü bütün tedbirleri alır. Geçici mühlet süresi 3 aydır. Mahkemece bu 3 aylık süre dolmadan borçlunun veya geçici komiserin yapacağı talep üzerine geçici mühleti en fazla 2 ay daha uzatabilir. Geçici mühletin toplam süresi 5 ayı geçemez.

GEÇİCİ MÜHLET KOŞULLARININ BULUNMADIĞINI TESPİT EDEN MAHKEME BORÇLUNUN KONKORDATO TALEBİNİ REDDETMEKLE YETİNECEKTİR, İYİLEŞME UMUDU OLMADIĞINI GÖRSE DAHİ İFLAS KARARI VEREMEZ.

Geçici mühlet, kesin mühletin sonuçlarını doğurur.Mahkemece geçici mühlet kararı Ticaret sicili gazetesinde ve Basın İlan Kurumunun resmi ilan portalında ilan edilir. Geçici Mühlet Kararı, Tapu müdürlüğüne, Ticaret Sicili Müdürlüğüne, Vergi Dairesine, Gümrük ve Posta İdarelerine, Bankalar Birliğine, Türkiye Katılım Bankaları Birliğine, Sermaye Piyasası Kuruluna ve diğer ilgili yerlere bildirilir.

Alacaklılar geçici mühlet kararının ilanından itibaren 7 günlük kesin süre içerisinde dilekçe ile itiraz ederek, konkordato mühleti verilmesini gerektiren bir hal bulunmadığını delilleri ile birlikte ileri sürerek konkordato talebinin reddini isteyebilirler.

Mahkeme, kesin mühlet hakkındaki kararını, geçici mühlet içerisinde verir. Konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olduğunun sunulan raporlardan anlaşılması halinde borçluya 1 yıllık kesin mühlet verilir. Konkordato hakkında yapılan yargılamada kesin mühlet içinde bir karar verilemeyeceği anlaşılırsa, mahkeme, gerekli görürse komiserden gerekçeli bir rapor da alarak, karar verilinceye kadar kesin mühlet hükümlerinin devamına karar verebilir. Bu süre 6 aydan fazla olamaz.

KONKORDATODA  SÜRECİNDE ALACAKLILARIN DURUMU

Konkordatoya başvuracak olan ve geçici mühlet kararını almış olan şirketler başvurudan önce konkordato hakkında hukuki bilgilendirme almış olsalar da bu şirketlerin alacaklıları ne yazık ki konkordato ilanını öğrenmekle birlikte büyük bir korkuya kapılmakla, nereye nasıl başvuru yapmaları gerektiğini bilememektedirler.

Mühlet içinde borçlu aleyhine 6183SK.’na göre yapılan takipler de dahil olmak üzere hiçbir takip yapılamaz ve evvelce başlamış takipler durur, ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz kararları uygulanmaz, bir takip muamelesi ile kesilebilen ve hak düşüren müddetler işlemez.

Tasdik edilen konkordato projesi aksine hüküm içermediği takdirde kesin mühlet tarihinden itibaren  rehinle temin edilmemiş her türlü alacağa faiz işlemesi durur.

Mühlet sırasında rehinle temin edilmiş alacaklar nedeniyle rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip başlatılabilir veya başlamış olan takiplere devam edilebilir ancak takip nedeniyle muhafaza tedbirleri alınamaz ve rehinli malın satışı gerçekleştirilemez.

Konkordatodaki şirketlerin alacaklıları için, şirketin konkordato ilan etmesi alacaklıları için mali zor günler anlamına gelse de şirketin iflası düşünüldüğünde konkordato alacaklıların lehinedir.

Konkordato ilan eden şirket alacaklıları, alacakların bildirilmesi konusunda hemen bir adım atılması gerektiğini düşünerek alacaklarının zarara uğramasından çekinmektedirler. Şirketin konkordato talebini inceleyen görevli Asliye Ticaret Mahkemesi’nin geçici mühlet kararı vermesiyle birlikte mahkemeye alacaklarını bildiren bir dilekçe ve evrakları ile başvurabilirler.Geçici mühlet süresinde mahkemeye başvurmayan alacaklıların ALACAKLARI HİÇBİR ZARARA UĞRAMAZ VE ALACAKLARINDAN VAZGEÇMİŞ SAYILMAZLAR.

ALACAKLILARIN ALACAKLARINI BİLDİRMEYE DAVET EDİLMESİ VE ALACAKLILAR TOPLANTISI

Alacaklılar kesin mühlet kararının ilanından sonra konkordato komiseri tarafından yapılacak ilanla, ilan tarihinden itibaren 15 gün içinde alacaklarını bildirmeye davet olunur.

Ayrıca, ilanın birer sureti adresi belli olan alacaklılara posta ile gönderilir.

İlanda, alacaklarını bildirmeyen alacaklıların bilançoda kayıtlı olmadıkça konkordato projesinin müzakerelerine kabul edilmeyecekleri ihtarı da yazılır. Şöyle ki alacağı bilançoda kayıtlı olan alacaklılar için bu ilanı ve başvuru süresini kaçırmış olmaları dahi alacaklarından vazgeçtikleri ya da talepte bulunamayacakları anlamına gelmeyecektir. Ancak alacağı bilançoda kayıtlı olmayan alacaklılar için bu süre elzem olup, alacakların bildirilmemesi hak kayıplarına neden olacaktır.

Konkordato projesinin hazırlanması, alacakların bildirilmesi ve tahkiki tamamlandıktan sonra komiser, usulüne uygun yapacağı yeni bir ilanla alacaklıları, konkordato projesini müzakere etmek üzere toplanmaya davet eder. Toplantı günü ilandan en az 15 gün sonra olmak zorundadır.

Konkordato projesi;

-Kaydedilmiş olan alacaklıların veya alacakların yarısını

veya

-Kaydedilmiş olan alacaklıların dörtte birini ve alacakların üçte ikisini, aşan bir çoğunluk tarafından imza edilmiş ise kabul edilmiş sayılır. Oylamada sadece konkordato projesinden etkilenen alacaklılar oy kullanabilir.

Konkordatoya muvafakat etmeyen alacaklı borçtan birlikte sorumlu olanlara karşı bütün haklarını muhafaza eder.

KONKORDATONUN TASDİKİ İÇİN GEREKLİ ŞARTLAR

-Adi konkordatoda teklif edilen tutarın, borçlunun iflası halinde alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktardan fazla olacağının anlaşılması,

-Teklif edilen tutarın borçlunun kaynakları ile orantılı olması

-Konkordato projesinin kanunda öngörülen çoğunlukla kabul edilmiş bulunması,

-İmtiyazlı alacaklıların alacaklarının tam olarak ödenmesinin ve mühlet içinde komiserin izniyle akdedilmiş borçların ifasının, alacaklı bundan açıkça vazgeçmedikçe yeterli teminata bağlanmış olması,

-Konkordato tasdikinin gerektirdiği yargılama giderleri ile konkordatonun tasdiki durumunda alacaklılara ödenmesi kararlaştırılan para üzerinden alınması gereken harcın, tasdik kararından önce, borçlu tarafından mahkeme veznesine depo edilmiş olması gerekir.

KONKORDATONUN TASDİK KARARI VE İLANI

Konkordatonun tasdiki kararında alacaklıların hangi ölçüde alacaklarından vazgeçtiği ve borçlunun borçlarını hangi takvim çerçevesinde ödeyeceği belirtilir. Kararda, tasdik edilen konkordatonun yerine getirilmesini sağlamak için gerekli gözetim, yönetim ve tasfiye tedbirlerini almakla görevli bir kayyım tayin edilebilir.

Bu takdirde kayyım, borçlunun işletmesinin durumu ve proje uyarınca borçlarını ödeme kabiliyetini mahafaza edip etmediği konusunda 2 ayda bir tasdik kararını veren mahkemeye rapor verir; alacaklılar bu raporu inceleyebilir.